WYCIECZKI ROWEROWE - PUNKTY NAWIGACYJNE



Opis punktów z mapy tras rowerowych wokół Przesieki:

1. Wiadukt nad wąską szosą. Lekki podjazd do góry wspina się do Rozdroża Izerskiego. W dół droga opada do Górzyńca.
2. Mostek nad Małą Kamienną ("Piaskowy Most").
3. Ośrodek "Potok" w pobliżu pętli autobusowej. Asfaltowa uliczka do góry (oznakowana droga rowerowa uliczką do góry prowadzi w góry Izerskie. Droga rowerowa na płd. (przez mostek nad potokiem) prowadzi do Szklarskiej Poręby. Odbijając za mostkiem w lewo można doejechać do Piechowic. Droga rowerowa prowadząca główną uliczką w dół opada do Piechowic.
4. Skrzyżowanie uliczki prowadzącej do Górzyńca z drogą nr 3.
5. Skrzyżowanie ulicy z Górzyńca do Piechowic z drogą nr 3.
6. Skrzyżowanie leśnej drogi z uliczką w Górzyńcu. Jadąc od Górzyńca droga wspina się pod górę do lasu.
7. Skrzyżowanie ulic Sanatoryjnej i prowadzącej do dworca PKP.
8. Skrzyżowanie Sanatoryjnej z Górną.
9. Skrzyżowanie Górnej z uliczką prowadzącą do 11 Listopada.
10. Skrzyżowanie ul Armii Krajowej (Droga Sudecka) z ul. Górną (górna odchodzi w dół od AK).
11. Skrzyżowanie w rejonie Zakrętu Śmierci (ul. Armii Krajowej z odchodzącą pod ostrym kątem w las asfaltową boczną drogą).
12. Skrzyżowanie drogi biegnącej z głównej szosy Szklarska - Świeradów w stronę Izerów ze szlakiem czerwonym. Asfaltową drogą na zach. można dojechać w rejon zakrętu śmierci. Droga n zach. za mienia się w szutrówkę. Szlakiem czerwonym w dół można szybko zjechać do Szklarskiej (stromo, korzenie).
13. Skrzyżowanie ulicy Schroniskowej (szlak czerwony) z Osiedle Pogórze. Szlak opada z góry, przecina ulicę i chowa się w lesie, aby zaraz wyskoczyć przy stacji PKP.
14. Wiadukt, a pod nim skwer i wiraż szosy pod stacją PKP. Ulica Mariana Buczka w dół (kostka brukowa) to najszybszy zjazd do centrum Szklarskiej. Droga pod wiaduktem prowadzi w kierunku Zakrętu Śmierci.
15. Skrzyżowanie Dworcowej i Jedności Narodowej (centrum Szklarskiej). Nieopodal sklep rowerowy, punkt IT, bank, sklepy.
16. Skrzyżowanie Jedności Narodowej (przedłużenie Jeleniogórskiej) z 1 Maja (w dół w stronę rzeki). W pobliżu skrzyżowania, na ul. Jedności Narodowej charakterystyczne zwężenie spowodowane skałami. Nieopodal "Skwer Radiowej Trójki".
17. Skrzyżowanie ul Sikorskiego z boczną uliczką Osiedle Huty. Przy skrzyżowaniu stoi mapa tras rowerowych wokół Szklarskiej; jest też przystanek PKS. Za murem widać starą hutę szkła.
18. Skrzyżowanie szosy ze Szklarskiej do Piechowic z boczną drogą wychodzącą z lasu. Drogi łączą się dzięki mostkowi nad Kamienną.
19. Leśne skrzyżowanie ul. Piastowskiej z szosą ze Szklarskiej do Piechowic. Ul. Piastowska wije się stromymi wirażami do góry. W pobliżu bar i stacja LPG.
20. Skrzyżowanie drogi nr 3 z szosą prowadzącą do Piechowic. (zaraz za mostem są zabudowania Piechowic).
21. Skrzyżowanie ul. Turystycznej i 1 Maja (stroma ul. Turystyczna łączy centrum Szklarskiej z wyciągami).
22. Skrzyżowanie ul. 1 Maja i ul. Jana Kilińskiego (Kilińsiego pnie się stromo pod górę, i przechodzi w ul. Uroczą prowadzącą do wyciągu na Szrenicę).
23. Dolna stacja wyciągu na Szrenicę. Staw, dyrekcja KPN, parkingi.
24. Okolice Muzeum Mineralogicznego. Nieco poniżej muzeum, po drugiej stronie ulicy Kilińskiego w lesie jest wąska ścieżka - skrót do Drogi pod Reglami. Trzeba przeprawić się przez niewielki potoczek.
25. Droga pod Reglami wpada na asfaltową uliczkę Kasprowicza. Osiedle domków jednorodzinnych i szeregowych.
26. Skrzyżowanie ul. Kasprowicza i 1 Maja. Kawałek dalej, na ul. Kasprowicza, wysepka z kilkoma świerkami.
27. Wysoki Most. Wspinający się ścieżką ze Szklarskiej Poręby szlak czarny skręca w prawo - na szutrową drogę. Szutrową drogą wiedzie szlak zielony (w górę - do średniej stacji wyciągu).
28. Od szutrówki prowadzącej do średniej stacji wyciągu odbija w dół inna szutrowa droga - łatwy zjazd do Szklarskiej Poręby.
29. Średnia stacja wyciągu na Szrenicę (stacja przesiadkowa). Ścieżką w dół, wzdłuż wyciągu można szybko zjechać do Szklarskiej...nawet bardzo szybko...
30. Skrzyżowanie nieco szutrowej drogi ze ścieżką biegnącą wzdłuż wyciągu.
31. Skrzyżowanie przy potoku. Szutrowa droga prowadząca na zachód dochodzi do wyciągu na Szrenicę. Szlak żółty w dół wiedzie do Muzeum Mineralogicznego; ten sam szlak w górę wspina się do schroniska pod Łabskim Szczytem.
32. Skrzyżowanie szlaku żółtego z inną szutrówką prowadzącą na wschód - w kierunku Czeskiej Ścieżki.
33. Szutrowa droga mija kilka potoków. Nieco na wschód od tego miejsca drogę przecina niebieski szlak turystyczny (Czeska Ścieżka).
34. Skrzyżowanie prowadzącej ze wschodu na zachód gruntowej drogi z drogą prowadzącą w dół - do Drogi pod Reglami.
35. Skrzyżowanie Drogi pod Reglami z mniejszą, wspinającą się do góry.
36. Leśne skrzyżowanie trzech dróg. Droga w dół, na zachód, trawersuje zbocze i prowadzi w kierunku Szklarskiej. Droga w dół na wschód opada do Drogi pod Reglami. Droga do góry prowadzi do czarnego szlaku.
37. Leśna polana. Powyżej polanki szeroka szutrowa droga skręca i dzięki drewnianemu mostkowi przecina potok.
38. Skrzyżowanie trzech szutrowych dróg. Droga w dół prowadzi do Szklarskiej Poręby i Drogi pod Reglami. Droga do góry, w kierunku płd.- wsch. prowadzi do szlaku czarnego i Wysokiego Mostu. (tak stroma jak przy skrzyżowaniu jest tylko przez kilkanaście metrów). Droga do góry w kierunku płd. zach. (Szrenica) prowadzadzi...w las.
39. Przewyższenie. Szutrówka w kierunku zach. opada w okolice Szklarskiej Poręby. W kierunku wsch. opada do Drogi pod Reglami nad Michałowicami. Szlak czarny do góry nie nadaje się dla rowerów.
40. Wysoki Most. Zejście się szlaku niebieskiego z czarnym. Droga szutrowa opada w kierunku Drogi pod Reglami. Podczas zjazdu uwaga na śliskie drewniane mostki!
41. Skrzyżowanie dróg szutrowych. Droga do góry (płd.- wsch.) prowadzi do Piotrówki (da się nią wjechać i zjechać). Droga w górę (płd.) prowadzi w kierunku szczytów i opada do Szklarskiej Poręby. Droga w dół trawersuje zbocze i opada do Drogi pod Reglami.
42. Skrzyżowanie ścieżki którą prowadzą szlaki czarny i niebieski z szutrową drogą. Jadąc w dół, zgodnie ze szlakami, można nieco skrócić drogę w kierunku Michałowic, Jagniątkowa, Przesieki.
43. Skrzyżowanie dużych szutrówek (Drogi pod Reglami z drogą wspinającą się z szosy Szklarska - Piechowice na szczyty).
44. Miejsce, gdzie Droga pod Reglami mija leśniczówkę. Asfaltowa ulica w dół, tak jak Droga pod Reglami prowadzą do Szklarskiej Poręby.
45. Skrzyżowanie szutrówek. Przy skrzyżowaniu stoi drogowskaz, więc nie powinno być problemów :-)
46. Trzy Jawory. Może i są tam jakieś jawory, ale bardziej charakterystyczny jest szlaban. Droga w górę za szlabanem prowadzi nad Jagniątków i do Przesieki. Droga na zachód prowadzi do Szklarskiej Poręby i Michałowic. Droga w kierunku widocznego już znaku drogowego informującego o wjeździe do Jeleniej Góry to krótki łącznik Drogi pod Reglami z szosą Michałowice - Jagniątków.
47. Skrzyżowanie szutrowej drogi prowadzącej do Drogi pod Reglami z szosą Michałowice (do góry) - Jagniątków (w dół).
48. Skrzyżowanie szerokiej szutrowej drogi opadającej z Drogi pod Reglami do szosy Szklarska - Piechowice z mniejszą szutrową drogą do Michałowic.
49. Skrzyżowanie szutrowej drogi ze ścieżką opadającą po kamieniach z Michałowic. Szutrowa droga w kierunku płn. - wsch. również prowadzi do Michałowic. Jednym słowem, jeśli ktoś nie chce jechać do Michałowic to musi pojechać szutrówka na płd. - zach. :-)
50. Przejście drogi asfaltowej w szutrową (znak zakazu wjazdu).
51. Leśniczówka. Szlak zielony z asfaltowej ulicy odbija w wąską i bardzo kamienistą ścieżkę. Zjazd dla smakoszy :)
52. Niebieski szlak wyłania się z lasu i wchodzi na asfaltową uliczkę w Michałowicach.
53. Skrzyżowanie przy leśniczówce, nieopodal kościółka. Szlak zielony splata się tu z niebieskim.
54. Tunel w skale.
55. Skrzyżowanie asfaltowych ulic przy moście i przystanku autobusowym w Piechowicach. 56. Skrzyżowanie głównej ulicy w Piechowicach z uliczką prowadzącą do Górzyńca.
57. Skrzyżowanie głównej szosy w Jagniątkowie z asfaltową uliczką prowadzącą do Drogi pod Reglami. Przy skrzyżowaniu kamienny most, za mostem sklep.
58. Wjazd do Karkonoskiego Parku Narodowego (informuje o tym tablica). Droga do góry (do Drogi pod Reglami) jest szutrowa, droga w dół (do centrum Jagniątkowa) jest asfaltowa. Pod ostrym kątem odbija inna szutrówka do Zachełmia i w rejon Zamku Chojnik.
59. Miejsce odpoczynku przy skrzyżowaniu czarnego szlaku (Piotrówki) z Drogą pod Reglami. Szutrówka na zach. prowadzi do Szklarskiej, na wsch. - do Przesieki, na płn. (w dół) do Jagniątkowa, na płd. (pod górę) - na szczyty.
60. Przewyższenie przy Basztach Skalnych. Na zakręcie są dwa mostki. Można się napić wody z górskiego potoku.
61. Miejsce odpoczynku przy Piotrówce. Szlak czarny w dół opada do Drogi pod Reglami; do góry wiedzie na szczyty. Wygodna szutrówka odbijająca na płn. zach. prowadzi w rejon Szklarskiej Poręby i Michałowic.
62. Szlaban. Początek (lub koniec) czarnego szlaku, czyli Piotrówki. Nieopodal czeskie schroniska.
63. Skrót z Moravkiej boudy na Przełęcz Karkonoską (zielony szlak). Jest to wąska, leśna ścieżka. 64. Skrzyżowanie czerwonego szlaku (czeska trasa rowerowa) z asfaltową drogą opadającą do głównej szosy Szpindlerowy Młyn - Przełęcz Karkonoska.
65. Przejście graniczne na przełęczy Karkonoskiej. Po czeskiej stronie, przy polskiej strażnicy granicznej można wybrać jedną z kilku dróg: asfaltowy zjazd do Szpindlerowego, szutrową ścieżkę (szlak czerwony) w kierunku Petrovej i Moravskiej boudy lub zjazd szosą (szlak niebieski) do Przesieki lub Borowic.
66. Skrzyżowanie szosy Szpindlerowy Młyn - Przeł. Karkonoska z asfaltową dróżką prowadzącą na szczyty.
67. Skrzyżowanie szosy Szpindlerowy Młyn - Przeł. Karkonoska ze szlakiem żółtym (w górę - stromy wjazd do Moravskiej i Novopackiej boudy, w dół - szybki i wymagający pewnych umiejętności skrót do Szpindlerowego.
68. Punkt widokowy przy niewielkim zakręcie. Widać przesiecki ośrodek Markus (dawny Łucznik).
69. Dwa Mosty. Przewyższenie. Szosa w Kozackiej Dolinie przecina dwa potoki i zawraca o prawie 180 stopni.
70. Skrzyżowanie szutrówki ze stromą ścieżką (przy ogrodzonej szkółce leśnej). Stroma ścieżka w dół opada do Drogi pod Reglami. Szutrówka w dół (płn.- zach.) opada do Drogi pod Reglami nad Jagniątkowem. Droga do góry wspina się do Kozackiej Doliny.
71. Koniec Drogi Sudeckiej. Główną szosą można szybko zjechać do Borowic. Zniszczoną boczną drogą asfaltową można szybko zjechać do Przesieki. Szosa do góry prowadzi na Przeł. Karkonoską.
72. Skrzyżowanie zniszczonej asfaltowej drogi z Przesieki do Drogi Sudeckiej ze znacznie lepszą asfaltową drogą do Kozackiej Doliny (droga jest zwykle przegordzona szlabanem).
73. Cmentarz ofiar filii obozu koncentracyjnego w Gross Rosen.
74. Wygodna szutrówka w dół prowadzi do Drogi pod Reglami. Kamienista ścieżka w dół odchodząca od szutrówki pod ostrym kątem opada stromo do Przesieki (Dolina Czerwienia). Szutrówka prowadząca do góry kończy się w lesie... chyba :-)
75. Skrzyżowanie dróg szutrowych. Droga na płn. - zach. opada do Drogi pod Reglami, droga do góry za kilkaset metrów opada do Przesieki (po dojechaniu do punktu 74). Droga w dół (płn. - wsch. opada do Przesieki; o ile jeszcze droga nie zarosła).
76. Skrzyżowanie Drogi pod Reglami (szlak żółty) z inną szutrówką. Droga na płn. wspina się na górę Szerzawę i opada w okolicach Zachełmia. Droga na płd. (najpierw płaska, potem bardzo stroma) wspina się w kierunku Kozackiej Doliny. Droga pod Reglami prowadzi z Przesieki (lekki zjazd lub płasko) do Jagniątkowa (płasko i zjazd).
77. Skrzyżowanie z drzewem po środku. Szlak żółty to Droga pod Reglami. Droga odchodząca na płd. wsch. lekko wspina się nad Przesiekę, by zaraz do niej stromo opaść - coś dla miłośników zjazdów.
78. Skrzyżowanie Drogi pod Reglami (szlak żółty) ze ścieżką prowadzącą do Zachełmia (do góry).
79. Na tyłach ośrodka Markus (dawny Łucznik). Skrzyżowanie asfaltowej szosy z Przesieki do Zachełmia z szutrową drogą będącą początkiem Drogi pod Reglami (szlak żółty). Szosa do góry wiedzie do Zachełmia. Lekko opadająca szosa prowadzi do środka Przesieki lub do Podgórzyna.
80. Zakręt ul. Dolina Czerwienia. Na zakręcie skrzyżowanie z leśną drogą.
81. Skrzyżowania po obu stronach mostu. Po południowej stronie mostu szlak żółty prowadzi szosą w kierunku Drogi pod Reglami, a sama szosa wiedzie do Zachełmia. Szlak zielony odbija przy mostku w kierunku ośrodka Markus i wspina się stromo do Zachełmia. Po północnej stronie mostu (przy płocie Zielonej Gospody) szosa opada Doliną Czerwienia do dolnej części Przesieki i Podgórzyna. Niewielka szosa do góry prowadzi do ośrodka Warszawianka, a szlaki zielony i niebieski biegnące tą uliczką odbijają wąską ścieżką do górnej części Przesieki.
82. Skrzyżowanie szosy Zachełmie - Przesieka z maleńką ścieżką prowadzącą w las (zach.).
83. Leśne polany nad Zachełmiem. Często pasą się tu konie. Drogi są prawie niewidoczne, ale zaraz za polaną wszystko staje się znowu jasne. Ścieżka odchodząca z polany na płd. wsch. prowadzi do szosy Przesieka – Zachełmie. Ścieżka odchodząca na płn. opada do Zachełmia w rejonie ośrodka Amanda. Ścieżka w górnej części polany skręca na południe i malowniczo opada lasem do Drogi pod Reglami.
84. Skrzyżowanie szutrówek przy leśnym domu. Nie ma co się długo zastanawiać, bo często biegają tu psy. Szutrówka na płn. zach. opada do miejsca zwanego Leśnymi Łąkami (między Jagniątkowem a Zachełmiem), a szutrówka do góry wspina się na Szerzawę i opada do Drogi pod Reglami. Drogi na wsch. nie znam – prawdopodobnie prowadzi do punktu 83.
85. Skrzyżowanie dróg przy ośrodku Amanda. Szlak zielony przecina Dolinę Różyckiego i prowadzi kamienistą ścieżką w kierunku Żelaznego Mostu. W drugą stronę szlak zielony prowadzi do Zachełmia. Szlak niebieski na zach. prowadzi łatwą i ładną ścieżką do Jagniątkowa. Na wsch. łączy się z zielonym. Droga wspinająca się za Amandą do góry prowadzi na polany nad Zachełmiem (pkt. 83.)
86. Dom Ludmiła Różyckiego (dziś Dom Pracy Twórczej). Szlak zielony wspina się łąką stromo do góry, aby zaraz łagodnie poprowadzić ścieżką na szczyt Zachełmia (w kierunku Przesieki). Szosa na wsch. (szlak niebieski) opada do Zachełmia. Na zachód (niebieski i zielony) prowadzi do ośrodka Amanda, zamku Chojnik, lub Jagniątkowa.
87. Ostry zakręt szlaku zielonego. W dół (płn.) opada do Domu Ludmiła Różyckiego i prowadzi na Chojnik. W drugą stronę wiedzie do lasu i łagodnie zdobywa szczyt Zachełmia.
88. Leśne Łąki. Wbrew nazwie skrzyżowanie leży w zagajniku. Szlak niebieski (zach.) opada polną ścieżką do Jagniątkowa; na wsch. prowadzi prawie po prostym do Zachełmia. Szutrówka opadająca stromo z góry (płd. wsch.) prowadzi do Drogi pod Reglami, a szutrówka z płd. zach. - do górnej części Jagniątkowa. Szeroka droga szutrowa opadająca na płn. wsch. wiedzie do Żelaznego Mostku (pod Chojnikiem).
89. Niebieski szlak wspina się łąką od strony szosy w kierunku Zachełmia. Szlak zielony odbija stromo do góry (płn.). Wejście jest strome ale ma tylko kilkadziesiąt metrów. Potem jest łatwiej, a przed Sobieszowem... szybki, wąski i dość trudny zjazd - coś dla miłośników downhillu ;-)
90. Skrzyżowanie asfaltowej szosy (głównej ulicy w Jagniątkowie) ze szlakiem zielonym. Szosa do góry wiedzie do centrum wsi, w dół - do Sobieszowa. Przez mostek przy domku pod którym wystaje rura ze skanalizowanym potoczkiem można ruszyć w stronę Chojnika lub Zachełmia.
91. Skrzyżowanie dróg pod Chojnikiem. Szlak zielony wspina się stromo w kierunku Jagniątkowa (płd. zach.) i w kierunku Zachełmia (płd. wsch.). Szlak czerwony opada do Sobieszowa (płn.) i wspina się do zamku. Kto wiedzie nim na zamek bez podparcia może się pochwalić w księdze gości www.przesieka.pl :-)
92. Węzeł szlaków na przełęczy pomiędzy górą Żar i Chojnikiem. Jest drogowskaz, więc wszystko powinno być jasne. Na zamek trzeba wdrapać się po schodach.
93. Żelazny Mostek. Faktycznie jest tu mostek. Na płn. odchodzą szlaki do zamku Chojnik. Na płd. zach. szeroka sutrówka na Leśne Łąki, na płd. wsch. szlak zielony wspina się pomiędzy kamieniami do Zachełmia. Szutrówką wzdłuż potoku opada szlak żółty. Trzymając się dalej szutrówki, a nie szlaku można dojechać prosto do szosy dojazdowej do Zachełmia. Szlak czarny odbijający na wschód to stromy wjazd. Wjadą tam tylko twardziele. Zjadą samobójcy ;)
94. Parking przy szosie do Zachełmia. Z parkingu odbija szutrowa droga do Żelaznego Mostku pod Chojnikiem.
95. Skrzyżowanie przy restauracji Pod Zwariowanym Koniem. Szlak czarny wspina się malowniczą ścieżką w stronę Żelaznego Mostku (przed mostkiem stromy zjazd). Szosa w dół opada do Kotliny Jeleniogórskiej, w górę wspina się aby po przełęczy opaść do Przesieki.
96. Skrzyżowanie szosy i czarnego szlaku do Podgórzyna.
97. Skrzyżowanie głównej szosy, drogi prowadzącej do hotelu Amanda i wąskiej ścieżynki – stromo opadającego za jezdnią skrótu do szlaku czarnego, czyli do Podgórzyna.
98. Przełęcz. Na szczycie Zachełmia jest ośrodek wypoczynkowy. Łatwo się tu pogubić ze szlakami. Szlak zielony na Chojnik odbija z szosy w wąską ścieżkę (płn.zach). Szosa na płn. opada do Zachełmia. Szosa na płd. opada do Przesieki. Szlak zielony prowadzący wzdłuż płotu ośrodka zaraz za zabudowaniami opada stromo do Przesieki. Uliczka prowadząca z narożnika terenu ośrodka na płn. wsch. to dobry skrót do szlaku czarnego do Podgórzyna Górnego.
99. Szlak czarny biegnie ścieżką wzdłuż ściany lasu (w dół do dolnej części Zachełmia, w górę do Podgórzyna). Droga na południe wychodzi na polankę i wspina się do asfaltowej uliczki. Można nią dojechać na samą górę Zachełmia.
100. Jakże mogło by być inaczej? Numer 100 zarezerwowany jest dla Wodospadu Podgórnej! Przy mostku pod wodospadem jest węzeł szlaków turystycznych. ... Do mostku można dojechać wszystkimi szlakami (chociaż stromy zjazd od strony Złotego widoku to nie lada wyzwanie). Przejezdna dla rowerów droga podchodzi pod wodospad z dołu, czyli od strony ul. Droga do Wodospadu.
101. Skrzyżowanie asfaltowych dróżek. Droga do góry (płd. - zach.) prowadzi na górę Zachełmia. Droga w dół (płn.) - do szlaku czarnego. Droga na wschód jest ślepa.
102. Skrzyżowanie szlaku zielonego i żółtego z asfaltową ul. Łąkową i stromą ścieżką. Kilkadziesiąt metrów od skrzyżowania stoi biały domek. Ul. Łąkowa skręca na płn. (do ośrodka Warszawianka). Na zakręcie szlaki opuszczają ulicę i prowadzą wąską ścieżką (kamienista, ale przejezdną dla rowerów górskich). Tuż po opuszczeniu ulicy od szlaków odbija stroma ścieżka do góry (płd.). Prowadzi w rejon leśniczówki i do głównej przesieckiej szosy pomiędzy Chybotkiem i Kalińcem.
103. Skrzyżowanie ulicy Karkonoskiej (główna szosa) i bocznej uliczki Słonecznej. Uliczka prosto prowadzi do leśniczówki. Skręcając przed leśniczówką w prawo (w dół) można dojechać do Doliny Czerwienia.
104. Skrzyżowanie ulicy Kamiennej i Dolina Czerwienia przy ośrodku Maria.
105. Skrzyżowanie przy mostku na Czerwieniu. Po wsch. stronie mostu jest główna szosa Przesieka - Podgórzyn. Po zach. zaczyna się szosa prowadząca Doliną Czerwienia w kierunku Zachełmia. Na zachód (do góry) prowadzi czarny szlak turystyczny.
106. Pod Skałką. Skrzyżowanie szosy Podgórzyn - Przesieka z szosą prowadzącą do Borowic (przez wąski mostek). Przy skrzyżowaniu bar, za barem stoi stary tramwaj, który niegdyś miał tu końcowy przystanek. Nad tramwajem - skałki.
107. Słabo widoczny zjazd z głównej szosy do Grażyny i wsch. części Przesieki. Przy zjeździe (stromo w dół) jest ośrodek Karolinka (jeszcze w Podgórzynie!)
108. Skrzyżowanie głównej szosy (ul. Karkonoska) z asfaltową Drogą do Wodospadu. 109. Skrzyżowanie głównej szosy z ul. Kamienną (dość stromo w dół). Przy skrzyżowaniu sklep spożywczy (tzw. "Stop").
110. Najbardziej "zakręcony" wiraż w Przesiece. Główna szosa objeżdża dookoła bordowy dom. Na wirażu (przy górnym krańcu barierki zabezpieczającej) odchodzą w dół szlaki turystyczne (skrót do Doliny Czerwienia).
111. Skrzyżowanie uliczek Brzozowe Wzgórze i Brzozowy Gaj. Ta ostatnia skręca na wsch. Jest ślepa, ale rowerem da się okrężnie (nie po asfalcie) dojechać do Grażyny i szlaków do Borowic. Asfalt do góry (ul. Brzozowe Wzgórze) prowadzi prosto do widocznej już Grażyny czyli też w stronę Borowic). Asfalt w dół opada do szosy Podgórzyn - Przesieka.
112. Ośrodek Grażyna. Asfalt w dół prowadzi do szosy Podgórzyn - Przesieka. Szutrówka w górę wiedzie w stronę Podgórzyna, lub (skręcając za laskiem w prawo, w dół) do ul. Droga do Wodospadu. Po drugiej stronie ulicy niż Grażyna, w kierunku płn. - wsch. odchodzi niewielka ścieżka - sympatyczny leśny zjazd do ul. Brzozowe Wzgórze, którą można się dostać do głównej szosy Podgórzyn - Przesieka.
113. Skrzyżowanie szutrowej drogi ze stromą ścieżką. Szlaki turystyczne w dół prowadzą w kierunku wodospadu i ul. Droga do Wodospadu. Szlaki na płd. prowadzą szutrówką w kierunku Borowic. Gruntowa droga na płn. prowadzi do ośrodka Grażyna i głównej szosy Przesieka - Podgórzyn.
114. Skrzyżowanie przy niebieskich mostkach. Przy skrzyżowaniu potok Myja uchodzi do Podgórnej. Aby dojechać do wodospadu trzeba kierować się znakami zielonymi i czarnymi wzdłuż Podgórnej (na zach.), lekko do góry. W kierunku Borowic prowadzi stroma betonowa ulica (do góry). Za chwilę należy odbić zgodnie ze szlakami do lasu. Korzystając z mniejszego mostka można pojechać w dół ścieżką wzdłuż Podgórnej (coś dla miłośników śmigania między korzeniami i głazami).
115. Leśne skrzyżowanie 5 dróg. W dół (szlak czarny i zielony) prowadzi szutrówka do Przesieki. Sam szlak czarny lekko opada do szosy Podgórzyn - Borowice. Szlak zielony do góry to ścieżka do Borowic (do przejechania rowerem górskim). Ścieżka do góry biegnie w las. Ścieżka lekko do góry (płd. zach.) to najszybsza trasa do Drogi Sudeckiej.
116. Skrzyżowanie leśnych ścieżek na niewielkiej polance. Szlak żółty na płn. zach. opada kamienistą drogą do Przesieki. Rowerem do wsi lepiej pojechać łatwiejszą ścieżką bardziej na płn. i za kilkaset metrów odbić w drugą ścieżkę w lewo (w dół). W drugą stronę (płd.) szlak żółty prowadzi ścieżką lekko do góry - do Borowic. Wąska ścieżynka na wsch. to skrót do punktu 115. Ścieżynką na zach. można wspiąć się na Polankę.
117. Skrzyżowanie przy miejscu poboru wody dla Przesieki. Szlak żółty opada wąską ścieżką za mostkiem. W drugą stronę prowadzi lekko do góry łatwą szutrówką do Drogi Sudeckiej. Szutrówka w dół prowadzi do skrzyżowania leśnych dróg nad Przesieką.
118. Skrzyżowanie szosy Podgórzyn - Borowice ze szlakiem czarnym. Szlak (wygodna gruntowa droga) w kierunku Przesieki przechodzi przez mostek. Szosa w dół opada do Podgórzyna Górnego. Szosa w górę wspina się do Borowic. Aby pojechać szlakiem do Sosnówki trzeba zjechać kilkadzisiąt metrów szosą i skręcić zgodnie ze znakami w las.
119. Skrzyżowanie Drogi Sudeckiej z gruntową Drogą Chomontową. Przy skrzyżowaniu jest kamienny most na Myi. Droga Chomontowa wspina się stromo do góry.
120. Słabo widoczne odejście szlaku żółtego z Drogi Sudeckiej. Szlakiem można w kilkanaście minut dostać się do Przesieki. Szlak w dół, wraz z Drogą Sudecką opada do Borowic.
121. Węzeł szlaków przy Drodze Sudeckiej. Jest drogowskaz, więc wszystko powinno być jasne. Do "centrum" Borowic najłatwiej dojechać szlakiem zielonym (ścieżka na płd.). Do Przesieki szlakiem zielonym, lub odchodzącym nieco wyżej od Drogi Sudeckiej szlakiem żółtym (szlak żółty jest łatwiejszy).
122. Przystanek autobusowy w Borowicach. Za wiatą jest skrót, który prowadzi do uliczki biegnącej do góry – do centrum Borowic. Przy przystanku przebiega Droga Sudecka.
123. "Centrum" Borowic. Sklep spożywczy, bar Bogdanka. Skrzyżowanie uliczek przy małym mostku. Droga przez mostek prowadzi (zgodnie ze szlakami) do Drogi Sudeckiej i Przesieki. Główna uliczka na wsch. prowadzi w kierunku Karpacza i Sosnówki. Uliczka w dół - w kierunku przystanku autobusowego i Podgórzyna.
124. Leśne skrzyżowanie szos. Szosa w dół - do Podgórzyna. Szosa w górę (płd.) prowadzi do Borowic, a szosa w górę (płd. wsch.) do Sosnówki i Karpacza.
125. Miejsce w którym od asfaltowej uliczki odchodzi w górę szlak zielony (stroma ścieżka).
126. Skrzyżowanie asfaltowych szos. Droga w dół (zach.) opada do skrzyżowania pod Borowicami. Droga w dół (płd.) za zakrętem będzie już w Borowicach. Droga do góry prowadzi w kierunku Sosnówki i Karpacza.
127. Skrzyżowanie asfaltowej uliczki ścieżki wspinającej się do szlaku niebieskiego (w kierunku Karpacza).
128. Skrzyżowanie szosy Borowice - Sosnówka z asfaltową uliczką prowadzącą do Jesiona Idy i zabudowań w lesie (tzw. Kolonia Bartosza Głowackiego).
129. Jesion Idy. Faktycznie na środku skrzyżowania gruntowych dróg rośnie jesion. Droga na wsch. zaraz opada do Sosnówki. Droga na płd. (stromo do góry) wspina się do Borowic. Jest nieco śliska po deszczach, ale przy odrobinie samozaparcia do przejechania. Droga na zach. wiedzie do szosy Borowice - Podgórzyn lub dalej, do Przesieki.
130. Skrzyżowanie przy leśnym hotelu. Na skrzyżowaniu stoi plan Sosnówki. Jest drogowskaz, więc nie powinno być problemu.
131. Polanka z kilkoma domami. Skrzyżowanie szosy Karpacz - Sosnówka (lub Borowice) ze szlakiem niebieskim. Szlak na zach. opada do Borowic (szybki zjazd). Szlak za wsch. wiedzie lekko pod górę asfaltową drogą, potem zamienia się w drogę szutrową i opada do kaplicy św. Anny.
132. Rozgałęzienie leśnych dróg. Szlak niebieski na wsch. lekko wspina się do szosy Karpacz – Sosnówka. Szlak na zach. opada do Borowic. Podobnie jest z nieoznakowaną drogą, z tym, że ona doprowadza wprost na główną uliczkę w Borowicach.
133. Skrzyżowanie na rogatkach Karpacza. Szosa w dół opada w kierunku Sosnówki i Borowic. Szlak żółty jest raczej dla pieszych. Szosa na płd. prowadzi do świątyni Wang.
134. Młyn Miłości. Od głównej ulicy odbija asfaltowa droga (do góry). Za szlabanem zaczyna się łatwy podjazd Drogą Chomontową.
135. Od drogi Chomontowej odchodzi szlak zielony. Szlak opada w dół, w kierunku Borowic. Jest dość trudny technicznie. Szosa do góry prowadzi nad Borowice, szosa w dół - do Karpacza.
136. Skrzyżowanie przy zbiorniku wody i mostku nad potoczkiem. Szlak żółty do góry wiedzie w kierunku Polany (wąska i często podmokła ścieżka... ale zapaleni rowerzyści mogą tamtędy przejechać). Szlak żółty w dół nie nadaje się dla rowerów! Szosa w dół wiedzie do Karpacza; do góry - nad Borowice i opada do Drogi Sudeckiej.
137. Rozwidlenie dróg. Wspaniały widok na Kotlinę Jeleniogórską. Droga w dół na zach. opada do Drogi Sudeckiej. Jest kamienista, więc bez amortyzatorów będzie bolało! Asfaltowa droga w dół (wsch.) opada do Karpacza.
138. Odejście szlaku żółtego od brukowej drogi z Karpacza na Śnieżkę. Kostką w dół można dojechać do Karpacza. Do góry brukowana droga wspina się do górskich schronisk. Szlak żółty wiedzie wąską leśną ścieżką. Czasem bywa podmokły, ale raczej będzie dało się przejechać... ale na swoją odpowiedzialność ;-)
139. Polana. Rozległa polana pod szczytami. Są miejsca odpoczynku i drogowskazy.
140. Skrzyżowanie pod Wangiem. Ulica z kostki brukowej (stromo do góry) prowadzi do Wangu, oraz (po uiszczeniu opłaty) w kierunku szczytów. Główna szosa w Karpaczu na wsch. opada do centrum miasta, na zach. prowadzi do Borowic i Sosnówki. Stroma asfaltowa uliczka odchodząca od głównej szosy w dół opada w kierunku osiedla Płóczki.
141. Kaplica św. Anny. Szlak niebieski na południe prowadzi łatwą drogą (najpierw gruntową, potem asfaltową) do szosy Karpacz - Sosnówka. Szlak żółty opadający stromą i pełną korzeni ścieżką sprzed Dobrego Źródła dochodzi do Sosnówki Górnej. Przy odrobinie uwagi da się nim przejechać na rowerze.
142. Miejsce, gdzie asfaltowa droga prowadząca tu od szosy Karpacz - Sosnówka wchodzi do ośrodka wczasowego. Szlak niebieski odbija na północ i wygodną drogą gruntową dochodzi do Kaplicy św. Anny.
143. Wiraż szosy. Na środku stoi dziwaczny okrągły budynek. Szosa do góry prowadzi do Borowic i Karpacza; szosa w dół do Sosnówki. Szlak niebieski, odbijający z szosy na gruntową drogę w dół (zach.) prowadzi do Kaplicy św. Anny. Podjazd z tej strony do kaplicy jest bardzo stromy!
144. Skrzyżowanie głównej ulicy w Sosnówce z boczną, prowadzącą w kierunku Miłkowa. Obie są asfaltowe. Obiema prowadzą szlaki rowerowe, więc nie powinno być problemów z nawigacją.
145. Skrzyżowanie asfaltowej uliczki z Sosnówki w stronę Jesiona Idy z jeszcze mniejszą uliczką do Podgórzyna. Szosa w dół prowadzi do Sosnówki Dolnej. Szosa do góry (płd.) do Jesiona Idy (dość stromo). Uliczka prowadząca w las (zach.) bez większych przewyższeń prowadzi do Podgórzyna.
146. Miejsce, gdzie od oznakowanej rowerowej drogi z Sosnówki do Podgórzyna odchodzi w dół słabo widoczna ścieżka. Przez las, po kamieniach i strumieniach opada do starego zakładu. Na zniszczonej dordze dojazdowej do zakładu trzeba skręcić w prawo, do Sosnówki.
147. Skrzyżowanie przy starym basenie. Asfaltową drogą w górę prowadzi oznakowany szlak do Podgórzyna. Tędy można też dojechać do Przesieki i Borowic (koło Jesiona Idy). Szosa w dół prowadzi do Sosnówki. Zapomniana szosa na zach. (wzdłuż brzegu zbiornika) prowadzi do opuszczonego zakładu. Przed nim należy skręcić w las, aby wąską ścieżką po kamieniach i korzeniach wspiąć się oznakowanej drogi rowerowej Podgórzyn - Sosnówka. Coś dla miłośników trudnych podjazdów.
148. Skrzyżowanie ulicy Żołnierskiej i Nowej. Przy skrzyżowaniu stoją dwa sklepy spożywcze. Jadąc przez most do góry można dojechać do Przesieki i Borowic. Jadąc ulicą Żółnierską do centrum Podgórzyna. Wybierając główną ulicę Nową skazujemy się na jazdę obwodnicą Podgórzyna. Jadąc prosto w kierunku płn. zach. droga prowadzi pod zaporę wodną i do Marczyc. Jadąc kawałek tą samą drogą na płn. zach., ale skręcając za mapą tras rowerowych w prawo (lekko pod górę) można dojechać do Sosnówki.
149. Centrum Podgórzyna. Oznakowana droga rowerowa do Sobieszowa kryje się w uliczkach za starym kościołem w okolicach Urzedu Gminy. Ulicą Żołnierską w kierunku neobarokowego kościoła parafialnego (przy piekarni) można przedostać się do drogi Podgórzyn - Przesieka (lekko do góry, na płd.).
150. Podzamcze. Skrzyżowanie szosy 366 i krętej oraz dość stromej szosy do Zachełmia. Są drogowskazy.
151. Skrzyżowanie podgórskich szos w okolicy Restauracji nad Stawami. Szosa 366 na zach. biegnie do Sobieszowa (z odbiciem do Zachełmia). Szosa w kierunku zabudowań Podgórzyna biegnie do Miłkowa, Karpacza, Sosnówki z odbiciem do Przesieki. Szosa na płn. - zach. mija Stawy Podgórzyńskie i wpada do Cieplic. Jadąc do cieplic warto jednak wybrać bezpieczniejszą i malowniczą drogę gruntową. Aby na nią wjechać trzeba kilka metrów przejechać szosą do Cieplic i zaraz odbić w gruntową drogę na płn. Prowadzi ona przez płaskie pola wzdłuż rzeczki Podgórna, wzdłuż charakterystycznego szpaleru drzew i dalej - wzdłuż płoty ośrodka.
152. Kilka zakrętów na których można się pogubić. Jadąc od strony Podgórzyna należy trzymać się płotu (oczywiście nie dosłownie). Po skręceniu w prawo należy odbić w drugą(!) ścieżkę w lewo (opuszczając tym samym ścieżkę wzdłuż ogrodzenia). Jadąc z Cieplic należy przy płocie skręcić w prawo i trzymać się ogrodzenia, aż droga wyjedzie pomiędzy ładne szpalery drzew. Dalej już tylko główką szutrówką do Podgórzyna.
153. Wał przeciwpowodziowy. Jadąc z Podgórzyna należy wjechać na wał, skręcić w lewo przed osiedlem i szczytem wału pojechać kilkadziesiąt metrów. Potem zdając się na własną intuicję można popędzić widocznym po prawej stronie parkiem na północ, w kierunku centrum zdroju. Jadąc parkiem Norweskim z centrum Cieplic należy na końcu parku wyjechać na wał i skręcić w lewo. Droga szczytem wału doprowadzi na wysokość osiedla mieszkaniowego. Tam należy skręcić z wału w prawo i pojechać prosto do kryjącego się za drzewami ogrodzenia (pkt. 152.).
154. Ulica przecinająca park (na południe od ulicy nazywa się Norweski, na północ – Zdrojowy).
155. Centrum Cieplic. Aby pojechać w kierunku Podgrzyna należy pojechać główną aleją parkową na południe, przeciąć uliczkę, nadal jechać parkiem na południe, aż do wału przeciwpowodziowego. Trasa do Marczyc lub Staniszowa prowadzi deptakiem na wsch.
156. Skrzyżowanie ze światłami przy aptece Pod Koroną. Do centrum Cieplic należy jechać pl. Piastowkim (ulica na zach.). Niebieski szlak do Marciszowa prowadzi ulicą PCK, przy kościele przeskakuje na równoległą Wróblewskiego (pkt 158) i dalej zgodnie ze znakami niebieskimi. Trasa do Staniszowa (szlak zielony) prowadzi kawałek główną ulicą Wolności w stronę Jeleniej Góry, przy parkingu skręca w prawo (pkt. 154) i ul. Krośnieńską wyprowadza z miasta.
157. Skrzyżowanie Krośnieńskiej i Wolności. Ulica Krośnieńska prowadzi do Staniszowa (szlak zielony), a ulica Wolności (główna) po kilkudziesięciu metrach jazdy na południe dochodzi do pkt. 156.
158. Przejęcie szlaku niebieskiego z ul. PCK na ul. Wróblewskiego (przy kościele).
159. Skrzyżowanie głównej ulicy w Marczycach. Ulicą na płd. zach. prowadzi trasa do Podgórzyna. Uliczka na płd. wsch. prowadzi do drogi 366 i wzdłuż Zbiornika Sosnówka do Sosnówki (ładne widoki, ale auta jeżdżą dość szybko...). Ulica na płn. wsch. szybko staje się bardzo dziurawa, ale za to nie jeżdzą nią auta. Prowadzi prosto do Staniszowa (najpierw lekki podjazd, potem zjazd).
160. Skrzyżowanie drogi 366 z uliczką będącą skrótem do Podgórzyna Górnego i Przesieki.
161. Leśne skrzyżowanie dróg gruntowych. Główna droga wiedzie z płn. (Staniszów) na płd. (szlakiem żółtym do Sosnówki). Szlak żółty odbija w węższą ścieżkę na zach. Aby dojechać do ruin zamku Henryka należy tam właśnie skręcić. Trzeba uważać na znaki - szlak jest chwilami słabo widoczny. Przed samym szczytem jest strome podejście (trzeba wprowadzić rower). Spod ruin do Staniszowa zjeżdża się szlakiem żółtym (przez punkt 162).
162. Leśne skrzyżowanie dróg. Droga na płd. to łatwy dojazd do Sosnówki. Szlakiem żółtym pod górę można wjechać na Grodną (stromo). Szlakiem żółtym w dół dojeżdża się do Staniszowa (malownicza ścieżka, prawie cały czas w dół).
163. Kościółek w Staniszowie. Zniszczona szosa na płd. zach. prowadzi do Marczyc. Szlak zielony to łatwa droga do Cieplic. Do "centrum" wsi dojeźdża się uliczką przy kościele.
164. Placyk przy ruinach dworu i remizie strażackiej. Szosa w dół prowadzi w stronę Jeleniej Góry (osiedle Czarne). Szosą do góry (lekki podjazd) można dojechać do Sosnówki. Pierwsza uliczka za remizą w lewo (do góry) prowadzi do szlaku zielonego w kierunku Mysłakowic (lub Czarnego).
165. Miejsce, w którym do głównej szosy dochodzi polna droga z pałacu w Czarnym. Ze skrzyżowania widać pałac, więc nie powinno być problemów z trafieniem. Szosa na płd. prowadzi do Staniszowa.
166. Pałac w Czarnym. Pałac jest restaurowany, nieotynkowany, z suchą fosą. Ścieżka odchodząca spod pałacu lekko pod górę, na płd. zach. prowadzi do szosy Staniszów - Jelenia Góra. Ścieżka odchodząca na południe (przy kamienicy mieszkalnej) odbija zaraz w lewo i przez mostek przedostaje się na asfaltową ulicę. Dalej trzeba trzymać się żółtego szlaku.
167. Żółty szlak wychodzi z osiedla mieszkaniowego. Za osiedlem należy wjechać na zarośniętą trawą ścieżkę przy kilku brzózkach. Ścieżka prowadzi lekko do góry. Jazda w drugą stronę (do Czarnego) nie powinna sprawić trudności (cały czas szlakiem żółtym).
168. Miejsce skrzyżowania polnych ścieżek. Szlak jest ledwo widoczny, więc trzeba się mieć na baczności. Jadąc z Czarnego należy odbić w prawo, potem ścieżka doprowadzi do lasu i po krótkim podjeździe wychodzi znowu na pole (pkt 169). Drogą wzdłuż pola szybko dojeżdża się do szlaku zielonego. Jadąc od strony Staniszowa należy skręcić w lewo, lekko w dół.
169. Należy trzymać się głównej ścieżki przecinającej las bez względu na to jak prowadzi szlak żółty.
170. Skrzyżowanie gruntowej drogi prowadzącej do Czarnego (wzdłuż pola, na płn.) z inną drogą którą prowadzi szlak zielony. Szlakiem na zach. można łatwo dojechać do Staniszowa; na wsch. - do Mysłakowic. Jednak nie chcąc zdobywać Krzyżowej Góry należy jechać do Mysłakowic główną, szutrową drogą.
171. Skrzyżowanie z obwodnicą przy Muzeum Tyrolskim. Szutrowa droga na zach. od obwodnicy prowadzi do Staniszowa. Uliczka w dół do Mysłakowic opada do Łomnicy. Aby dojechać do pałacu należy za mostem skręcić w prawo, a potem w lewo. Aby dojechać do południowej części miejscowości należy trzymać się oznakowanego szlaku rowerowego. Szlak prowadzi do Ścięgien (poza mapą). Aby dojechać w rejon Miłkowa wystarczy odbić ze szlaku rowerowego (jeszcze w Mysłakowicach) na szlak czerwony.
172. Skrzyżowanie obwodnicy z ulicą którą prowadzi szlak czerwony. Na zach. - do Czerwonego Dworku (zabudowania pomiędzy Miłkowem i Głębockiem), na wsch. do Mysłakowic.
173. Skrzyżowanie przy wale ziemnym. Asfaltem do góry można pojechać w kierunku Staniszowa. Asfaltem w dół - do Mysłakowic. Droga gruntowa wzdłuż wału na zach. (szlak czerwony) wiedzie do Głębocka.
174. Zakręt szlaku czerwonego. Na płd. (przez lub obok kamiennego mostka) do Głębocka. Na wsch. do Mysłakowic, lub odbijając w pkt. 173 w lewo - do Staniszowa.
175. Pagórek nad Głębockiem. Zamiast trzymać się szlaku można odbić na dość łatwy podjazd na pagórek. Warto tam wjechać, bo widoki na szczyty Karkonoszy są wspaniałe.
176. Skrzyżowanie w Głębocku. Szosą na płd. wiedzie szlak rowerowy do Miłkowa. Jadąc na zachód (szlak czerwony) łatwo dostać się do Sosnówki. Jadąc na płn. - wsch. (szlak czerwony) można dojechać do Mysłakowic lub Staniszowa.
177. Skrzyżowanie przy zarośniętym bluszczem gospodarstwie. Ulicą którą wiedzie szlak czerwony na płd. - zach. jedzie się do Sosnówki i pobliskiej smażalni ryb; uliczką w głąb zabudowań (płd. - wsch.) do kolejnego skrzyżowania w Głębocku. Uliczka na płn. prowadzi do ośrodka Ananda Putta Bhumi.
178. Miejsce gdzie od asfaltowej uliczki odchodzi ścieżka prowadząca między stawami do smażalni. Wszystko widać jak na dloni.
179. Skrzyżowanie szosy nr 366 z oznakowanym szlakiem rowerowym z Sosnówki do Głebocka. Najszybszy dojazd do Miłkowa prowadzi szosą na wschód.
180. Oznakowany szlak rowerowy objeżdża pałac w Miłkowie od tyłu. Na płn. jedzie się do Głebocka, na wschód do centrum Miłkowa.
181. Centrum Miłkowa (plac pomiędzy ruiną kościoła i pałacem). Boczna ulica na płd. wspina się na górę Miłkowa (wraz z nią oznakowany szlak rowerowy do Karpacza). Szlak w drogą stronę wiedzie koło pałacu i skręca za nim w prawo (pkt. 180).
182. Zakręt i mostek nad Miłkowem. Droga do Karpacza objeżdża górę Strzelec. Droga do Miłkowa opada w kierunku zabudowań.
183. Skrzyżowanie oznakowanych szlaków rowerowych. Szlak na płn. prowadzi szutrówką do Miłkowa. Szlak szosą do góry (zach.) prowadzi przez osiedle Płóczki na górę Karpacza. Szlak szosą w dół opada do Dolnego Karpacza, Western City i do Ścięgien.
184. Skrzyżowanie ulic i zarazem szlaków. Czerwony prowadzi w dół, w okolice Białego Jaru. Zielony do Karpacza Górnego. Jadąc czerwonym w dół (wsch.) można dojechać do punktu 183.
185. Skrzyżowanie ulic. Dość stromy podjazd na zach. prowadzi do Karpacza Górnego (na samym końcu jest bardzo stromo, ale tylko przez około 200m). Ulica na płn. prowadzi do Płuczek. Na południe można dojechać do Białego Jaru.
186. Skrzyżowanie głównej szosy i małej uliczki nad Białym Jarem. Szosą w dół można dojechać do Białego Jaru. Do góry - do Karpacza Górnego. Małą uliczką do Płóczek.
187. Biały Jar. Skrzyżowanie, znany ośrodek i stacja benzynowa. Aby dojechać do wyciągów i skoczni narciarskiej trzeba podjechać ulicą Olimpijską. Szosa w dół (płn.) opada do Karpacza Dolnego. Główna ulica do góry wspina się na górę miejscowości. Aby dojechać do płuczek należy podjechać do góry i po pierwszym wirażu skręcić w boczną uliczkę w prawo (pkt. 186).
188. Skocznia narciarska. Ulicą do góry szybko dojeżdża się do skrzyżowania z drogą do schroniska Nad Łomniczką. Ulica w dół opada do Białego Jaru.
189. Wjazd do Karkonoskiego Parku Narodowego. Ślepa, łatwa droga szutrowa wspina się do schroniska Nad Łomniczką. Trzeba zapłacić za wjazd. Szosa na zach. prowadzi do dolnej stacji wyciągu na Kopę. Ulica w dół opada do Białego Jaru.
190. Skrzyżowanie przy domu z dziwnym "szpicem". Od głównej ulicy odchodzi boczna, za zakrętem opadająca do dolnej stacji wyciągu na Kopę. Główna szosa do góry prowadzi na samą górę Karpacza; w dół opada na sam dół... :)
191. Skrzyżowanie głównej szosy z uliczką prowadzącą do Płuczek.
192. Schronisko Nad Łomniczką. Tu kończy się trasa rowerowa. Dalej można iść tylko pieszo.
193. Skrzyżowanie szosy Miłków - Sosnówka. Z boczną szosą prowadzącą na płn. do Głębocka, na płd. - do pałacu w Miłkowie. Boczną szosą prowadzi oznakowany szlak rowerowy.
194. Skrzyżowanie gruntowych dróg ze znakiem drogowym. Droga do góry, w kierunku pobliskiego lasu prowadzi do środkowej części Staniszowa, droga lekko w dół, na północ - do dolnej części Staniszowa, a droga na zachód - do pobliskich Cieplic.
195. Nowy cmentarz przy stromej asfaltowej ulicy.
196. Stacja kolejowa w Mysłakowicach. Jadąc w kierunku Ściegien należy tuż za stacją odbić w boczną ulice w prawo i dalej poruszać się prosto. Jadąc ze Ściegien w kierunku centrum Mysłakowic, należy jechać chwilę główną ulicą, a następnie skręcić w lewo i przekroczyć tory na pierwszym przejeździe kolejowym. Za parkiem po prawej stronie drogi ukryty jest mysłakowicki pałac.
197. Skrzyżowanie. Jadąc od strony Ściegien należy skręcić w prawo - do Mysłakowic. Jadąc z Mysłakowic należy skręcić w lewo i wjechać do gęstego lasu.
198. Leśne skrzyżowanie asfaltówek. Jadąc z Mysłakowic należy skręcić w prawo. Jadąc ze Ściegien - w lewo, w dół. Trzeci kierunek prowadzi do Kostrzycy.
199. Karkonoskie Centrum Odpadami - sterylny, nowoczesny zakład obsługuje karkonoskie gminy. Aby dojechać do Mysłakowic lub Kostrzycy należy za płotem skręcić w lewo, do lasu. Droga do Kowar wiedzie wraz ze szlakami rowerowymi w kierunku wschodnim. Aby dojechać do pobliskich Ściegien wystarczy ruszyć asfaltem do zabudowań.
200. Skrzyżowanie na końcu Ściegien. Droga do widocznego w polu Karkonoskiego Centrum Gospodarki Odpadami prowadzi do Mysłakowic i Kowar. Jadąc od strony centrum odpadami do Miłkowa należy przeciąć skrzyżowanie na wprost. Aby dostać się do Karpacza lub centrum Ściegien należy skręcić w głąb zabudowań.
201. Skrzyżowanie przy Ściegnach. Szosa w kierunku pobliskiego pagórka (czyli oddalając się od zabudowań Ściegien) prowadzi do trasy Jelenia - Karpacz. Przed ruchliwą szosą warto zdobyć pagórek, na którym stoją pozostałości ruiny średniowiecznej szubienicy. Za kamiennym mostem należy przekroczyć skrzyżowanie i ruszyć do widocznego już Miłkowa. Jadąc natomiast z Miłkowa do Ściegien wystarczy trzymać się głównej szosy. Aby skręcić do Kowar lub Mysłakowic należy wybrać boczną szosę odbijającą od głównej w lewo.
202. Skrzyżowanie szlaku rowerowego z główną ulicą w Ściegnach. Należy ją przeciąć i kierować się zgodnie ze znakami.
203. Skrzyżowanie utwardzonej drogi gospodarczej (rowerowa obwodnica Ściegien) z szosą do Ściegny - Karacz (ul. Kowarska). Całą okolicę widać jak na dłoni, więc nie ma co opisywać :)
204. Skomplikowany, ale najmilszy wyjazd z Karpacza w kierunku Ściegien: Przy kościele skręcamy w prawo do Muzeum Sportu i Turystyki, przed muzeum w lewo, w dół, następnie w prawo i zaraz potem w lewo (jeszcze przed rzeką Łomnicą). Następnie wystarczy kierować się cały czas prosto, ulicą Dolną, mniej więcej w dół Łomnicy. Wszystko jedno którą stroną rzeki należy dojechać do skrzyżowania przy mostku. Ulicą Kowarską w prawo można dojechać do Ściegien. W drugą stronę (ze Ściegien) trasa wygląda następująco: w lewo przed rzeką, ulicą Dolną do góry, w prawo przy moście na końcu Dolnej, w lewo, do góry do Muzeum Sportu i Turystyki i w lewo, główną szosą w Karpaczu.
205. Aby z rowerowej "obwodnicy" Ściegien dojechać do Western City należy przy domku na skrzyżowaniu w kształcie litery "Y" wybrać uliczkę w lewo, następnie na skrzyżowaniu z główną szosą przeciąć ją i ruszyć prosto - gruntowa droga prowadzi do kowbojskiego miasteczka. Skręcając na głównej szosie w prawo można dojechać do Osiedla Skalnego i Wilczej Poręby w Karpaczu.
206. Skrzyżowanie szlaku niebieskiego i czerwonego. Aby z Kaplicy św. Anny zjechać w okolice smażalni ryb między Miłkowem i Sosnówką należy poriszać się niebieskim szlakiem w dół. Na początku polany w lewo odbija szlak czerwony - początkowo łatwy, ale później zamienia się w zjazd dla koneserów... Wjazd szlakiem pod górę nie wchodzi w grę.
207. Skrzyżowanie szlaku czerwonego i szosy Sosnówka - Miłków. Aby pojechać w stronę Sosnówki należy jechać szosą w kierunku smażalni ryb i Karczmy Polskiej. W drugą stronę szosa prowadzi do Miłkowa. Szlak czerwony wskakuje pomiędzy płoty gospodarstw i rusza łąką stromo pod górę.
208. Strzecha Akademicka. Tu kończy się szlak rowerowy. Nikt nie wie co robić dalej - jedni jadą dalej w kierunku schroniska Pod Śnieżka, ryzykując mandatem. Inni wracają tą samą drogą (bez amortyzatorów zjazd po "kocich łbach" jest koszmarem). Jeszcze inni ruszają szlakiem żółtym w dół, do Karpacza... jak poznam tą ścieżkę, to na pewno ją opiszę :)




<<< POWRÓT DO MAPY Z NANIESIONYMI PUNKTAMI